Tusensköna (Bellis perennis): Både skön och god till tusen.

Tusensköna (Bellis perennis): Både skön och god till tusen.

Utgångspunkten är en kalender från ”Preppers University” som jag översätter till svenska och kommenterar. Översättningen är understruken och därefter kommer eventuella kommentarer från min horisont. Dessutom tillkommer beskrivningar hur jag själv använder kalendern för att lära mig mer, genomföra åtgärder samt köpa eller skaffa nya användbara saker.

Om du prenumererar på det dagliga nyhetsbrevet från Preppers University kommer det också varje månad en ”To-Do List” med cirka 30 punkter att fundera över och åtgärda.

Kalendern finns att ladda ner här:
https://madmimi.com/signups/354563/join

Lär dig att slipa knivar (och övriga eggverktyg).
Detta är en grundläggande kunskap som är användbar även under normala omständigheter. Kniven är ett s.k. eggverktyg och tittar du dig omkring i ditt hem och på övriga platser där du verkar, så finner du mängder med eggverktyg som kan slipas för att fungera bättre. Det är saxar, köksknivar, yxor, stämjärn, liar, skäror, hyvlar, sekatörer, gräsklipparknivar, olika köksredskap osv. Här finns inget utrymme för att beskriva hur alla dessa verktyg och redskap ska slipas eller filas, utan skaffa en bok eller gå i lära hos en som redan kan. Du måste förstå begreppen egg, slipfas och eggvinkel samt hur ett skärande verktyg egentligen arbetar i olika material.

Plantera fyra medicinalväxter i din trädgård under detta året.
Det är en mycket god idé att ha växter kring sig som har medicinska förmågor. Frågan är då vilka växter som kan vara lämpliga, antingen anpassade till dig personligen eller bara generellt bra för de vanligaste åkommorna. Förutom att odla dem själva skulle jag rekommendera att du lär dig och söker upp motsvarande vilda växter i din närmiljö. Låt helt enkelt naturen stå för odlandet av dina medicinalväxter. En allmän bok om medicinalväxter kan ge vägledning. För huvudvärk bark från sälg och blad från älgört, rogivande kan vara ljungblommor, humlekottar och kamomill, bra vid förkylning och halsont är pepparmynta, nypon och fläderblommor, för att ge några allmänna exempel.

Börja motionera (promenera) regelbundet för att förbättra din hälsa och kondition.
Att allmänt sköta sin hälsa, bygga upp sin styrka och ha en bra grundkondition är saker som alltid gör livet enklare, i alla lägen. Detta kan göras på många olika sätt, där var och en finner sina passande metoder och strategier. När jag är på landet med alla dess varierande bestyr får jag en bra allmän träning på köpet. I stadsmiljön ser jag till att få vardaglig motion genom att gå eller cykla vid förflyttning. En dag i veckan springer jag en enklare runda och periodvis lyckas jag även hålla uppe lite yoga-övningar.

Ladda ner följande: Bok om knopar.
Mina första knopar lärde jag mig i scouterna för mer än 40 år sedan. Jag har sedan dess levt ett sådant liv att knoparna har varit till stor nytta i många sammanhang. Under segelfartygens tid användes många knopar och nu har de fått en renässans eftersom så många håller på med klättring. Knopens idé är att uppfylla en önskad funktion, så enkelt och bra som möjligt, en strategi helt i linje med ett överlevande i en krissituation.

Guide till knopar, Budworth, Parragon Books 2006, 1-40546-916-1

Nätverk, trassel, snören och knutar.

Nätverk, trassel, snören och knutar.

Skaffa förråd av örter, kryddor och salt.
Kryddor är nödvändiga för att göra maten god och för konservering. En hel del av dessa kryddor kan liksom medicinalväxterna ovan odlas eller hämtas ute i naturen. Kryddor är enkla att förvara, håller länge och tar liten plats. Så se till att ha din årliga förbrukning av kryddor i lager. Jag har alltid några kilo finmalet havssalt på lager vilket används vid konservering och tillverkning av örtsalt.

Köp en extra påskskinka och konservera den med en tryckkokare.
Konservering av kött är inget för mig. Min rekommendation är att du köper färdiga konserver istället. Torkning och rökning anser jag vara bättre konserveringsmetoder för kött.

Handla mat till beredskapsförrådet under realisationer efter påsk.
Ja, varför inte. Hittar du något bra och lämpligt så passa på och utöka förråden.

Det elektriska köket demonstrerar för sin överlevnad.

Det elektriska köket demonstrerar för sin överlevnad.

Städa och organisera dina kökslådor (och köksskåp).
Ta bort onödiga saker som bara ligger och dräller och är i vägen. Se till att det finns bra handredskap tillgängliga för att utföra matberedning och konservering utan elektricitet. Fundera på hur du ska kunna göra alla de moment som elektriska köksapparater utför, med hjälp av handredskap.

Koka en soppa i solugnen.
Detta förutsätter att du har en solugn, som för övrigt får anses vara av marginell betydelse i vårt land. Koka en soppa över öppen eld istället, eller bekanta dig med ditt sprit- eller gaskök.

Spara undan ytterligare 200 kronor i mindre sedlar till din nödkassa.
Två hundra kronor varje månad blir 2400 kronor på ett år. Vad kan du köpa för något vettigt med de pengarna?

Lägg upp ett lager på de receptfria mediciner du använder.
Se till att alltid ha sådana mediciner hemma för en längre tids förbrukning. Använd dem vid vardagligt behov och se till att fylla på efterhand innan datummärkningen går ut.

Summering
Lära: En del grönsaker påstås vara lätta att odla. En del av dem tycker jag är svåra att lyckas med och morötter är en av dem. I år ska jag verkligen anstränga mig för att göra alla stegen i odlandet av morötter på ett bra sätt. Syftet är att växla upp odlingen av morötter till självförsörjningsnivå. Det är många steg som ska utföras: beredning av jorden så att den är lucker och näringsrik, en noggrann sådd där fröna inte hamnar för tätt men inte heller för glest, gallring, borttagning av oönskade växter, vattning, marktäckning, bekämpning av insekter, skörd, förvaring, matlagning och frötagning.

Göra: Bygga klart det nya växthuset som ger ökad odlingsvolym för chili, paprika, gurka och tomat, samt tidig och sen odling av bladgrönt.

Köpa: En bucklig plastflaska har ersatts av en mycket fin vattenflaska i rostfritt stål. Den finns nu alltid med i ryggsäcken, fylld med friskt vatten.

Månadens tips: konserverad fisk
Den mat som lagerförs ska vara god att äta, både under eventuella kriser, men också när det är dags att rotera den lagrade maten. Jag vill slå ett slag för konserverad fisk som förutom att vara god (en personlig smaksak förstås), också är näringsrik, billig, lättlagad (kan också ätas kall) och med skaplig hållbarhet.
De fiskkonserver jag alltid har på lager är tonfisk på burk, makrill i tomatsås och matjesfiléer. Den sist nämnda är visserligen en kylvara, men det är inte så svårt att hitta platser med 10 grader under nästan hela året och för den med en jordkällare fungerar det fint hela året.

En burk tonfisk blandas med två kokta ägg, hackad lök av något slag, äpple och inlagd gurka i små bitar. Keso, kvarg eller gräddfil, om sådant finns, kan läggas till. Kryddas med svartpeppar, örtsalt och lite chili.

En burk makrill mosas tillsammans med några kalla potatisar, hackad lök och inlagd gurka samt ett rått ägg. Kryddas med svartpeppar, örtsalt och lite chili. Formas till bollas som plattas ut i en oljad stekpanna och steks på båda sidor.

Matjessillen bereds på klassiskt manér med kokt potatis, gräslök eller annan grön lök, gräddfil och örtsalt.

Jan Gustafson-Berge

