Musik kan måla.

Musik kan måla.

Ljud och musik
Vår hörsel är ett fantastiskt sinne och fenomenet ljud är fascinerande. Mer eller mindre organiserat ljud kan kallas för musik. Under en tid har jag utforskat min musikhistoria och musiknutid med hjälp av Spotify. Där går det att hitta väldigt många musikgrupper och ett urval av låtar kan samlas i en spellista och göras tillgänglig för andra lyssnande människor.

Min spellista på Spotify som heter ELDOGA finns här.

Musikapparater
Min livstid är så pass omfattande att jag hunnit uppleva och använda många sorters bärare och förmedlare av musik, musikapparater helt enkelt. Trattgrammofonen var aktuell före min tid, men jag har sett sådana, hanterat stenkakor och lyssnat på musik från denna sorts grammofon. Min första egna musikspelare var en stor rörradio av märket Grundig till vilken jag köpte en enkel skivspelare för vinylskivor, kopplade samman och använde radion som förstärkare och högtalare. Jag hade också en rullbandspelare där olika musikradioprogram spelades in. Det var ett tufft jobb att sitta och passa bandspelaren för att endast spela in musiken och hoppa över pratet mellan låtarna.

Nästa steg var en stereoanläggning med skivspelare, förstärkare och högtalare. Bristen på pengar gjorde dock inköpen av skivor ganska stillsamma, men jag hängde ganska mycket i en fin skivaffär i Helsingborg. Oftast stod jag bara och bläddrade, tittade på omslag och vandrade i tankarna utan att köpa någon skiva. Här kom sedan kassettbandspelaren in som en räddning och under många år lånade jag skivor av kompisar och på biblioteket vilka spelades in på kassetter som även kunde förses med egna omslag.

I slutet av 1980-talet sålde jag min skivsamling och gick under motstånd över till CD-spelare och CD-skivor. I den här vevan uppkom också en lite större marknad för begagnade skivor och i varje stad som besöktes stod jag och bläddrade bland begagnade CD-skivor i jakten på nya ljudupplevelser. Som mest hade jag 1500 CD-skivor. Nu har jag kvar cirka 150 stycken som jag fortfarande lyssnar på i olika sammanhang.

Den digitala eran
Genom mina barn har jag kommit i kontakt med ett otal musikanläggningar och system som ändrat sig alldeles för snabbt för min smak. Jag deltager i den digitala eran genom att använda musiktjänsten Spotify väldigt mycket. Den passar mitt sätt att undersöka och lyssna på musik alldeles utmärkt. Jag har alltid intuitivt hållit mig undan från ”mainstream” och hitmusik. Spotify är bra på det sättet att det går att hitta mängder av intressant musik från hela världen från mindre kända musikgrupper.

Jan Gustafson-Berge

 

