Jag har tidigare under januari 2012 skrivit om min beredskapspackning, som både fungerar som en krispackning (BOB – som uttyds Bug Out Bag) och en allmän packning för fri vistelse i vildmarken. Förra inlägget slutade som följer och denna text tar vid där och beskriver min utvecklade och uppdaterade beredskapspackning anno 2013.

”När hela utrustningen är framtagen är det dags för viktanalys. Allting läggs på vågen och summeras ihop. Provpacka sedan för att se om allt får plats i ryggsäcken och efter en dags testvandring förstår du tydligt om du klarar vikten utan besvär. Blir det för tungt finns några olika alternativ: träna kroppen starkare, välja bort ”onödig” utrustning och/eller minska vikten på de olika ingående föremålen.
Min packning (exklusive kläder och skor som finns på kroppen) väger cirka 16 kg. Det tycker jag är några kilo för mycket, så under årets prövningar kommer jag att jaga gram på olika sätt. Packningsvolymen visade sig också vara perfekt utformad för ryggsäckens volym.”

Vandring i juni
Någon testvandring blev det inte utan packningen har stått i vägen på olika ställen i lägenheten och sakta packat upp sig själv. Under julen 2012 tog jag tag i projektet igen med förnyad energi då jag officiellt planerat in en vandring med packningen i början av juni. Färden går mellan hemmet i Linköping till mitt fritidshus, till största delen efter samma sträckning som delar av Östgötaleden. Vandringen är på ungefär 8 mil och jag tänker att det ska ta cirka 4 dagar att komma fram. Jag inbjuder också de som vill att komma med på vandringen och mer om detta finns på sidan KURS.

Uppdatering och omdisponering
Det är intressant att saker förändras bara genom att ”tiden förflyter”. När jag nu skrev ut och läste packningslistan samt vägde om alla sakerna visade det sig att siffrorna blev annorlunda och att jag kunde disponera om föremål mellan de olika packningskategorierna.

Den justerade packningslistan från 2012, innan gramjakten startat, såg ut så här (sifferangivelser inom parentes i gram):

1. Kläder och skor på kroppen
Givetvis är detta beroende av årstid och väderförhållanden så här anges kläder lämpade för vår/sommar/höst då det inte regnar. Vid regn eller kyla kompletteras med regnkläder eller underställ och vid stark värme får en del klädesplagg packas ner i ryggsäcken.
Strumpor, kalsonger, undertröja, skjorta, friluftsbyxor Haglöfs Rugged Fjell pant, munkjacka ICEBREAKER 320, friluftsjacka och Lundhags vandrarkängor samt en keps.
Det kan vara kallt även på sommaren.

2. Föremål i byxor och jacka
Nödask (330) i byxficka och stor Morakniv (190) i bältet.
Tändare, tunna vantar, mössa och halsduk (250) i jackan.

3. Bära och sova
Ryggsäck HELAGS 40 (2000), Hilleberg Tarp XP 10 (980), sovsäck (1300), lakanspåse av siden (140) och liggunderlag (400). Summa 4820 gram.

4. Vatten
Vattenflaskor med dricksvatten (2230) och vattenrenare Katadyn Combi (790). Summa 3020 gram.

5. Eld
Tändstickor, tändare, elddon och fnöske (60). Summa 60 gram.

6. Mat
Sex förpackningar frystorkad friluftsmat (850), grötmüsli-blandning med salt (310), torkad frukt (630), åtta tärningar buljong (90), två paket druvsocker (100), tre chokladkakor (310), fyra bitar Snickers (220), bärsoppor till 2 liter färdig soppa (330) och kaffepulver (60). Summa 2900 gram.
Beroende på årstid ger vilda växter tillskott till föda och dryck.

7. Matlagning
Delvis hemmagjort gaskök (390) och en gasbehållare (360), kokkärl modell militärens ”snuskburk” (520), litet eldgaller och några dagstidningar (330), plåtmugg (86), sked och gaffel (70). Summa 1756 gram.
Gallret gör det mycket enkelt att ställa gryta och mugg över vedeld. Det sotiga gallret förvaras inuti dagstidningarna.

8. Verkstad
Fällbar såg (190), multiverktyg (280), liten Morakniv (78), litet bryne (20), ståltråd (32), snöre (96), silvertejp och plastpåsar (30), arbetshandskar (82), pannlampa med extrabatterier (138) samt extra glas till glasögon (26). Summa 972 gram.
Utrustning för att kunna reparera och konstruera dygnet runt.

9. Hygien
Tandborste, tandkräm (110), tandtråd, liten tvål i tvålkopp och en rulle toapapper. Summa 220 gram.
Det är skönt och ger trygghet att hålla igång vissa vardagliga rutiner.

10. Sjukvård
Plåster, sårstrip, första förband, elastisk binda, textiltejp, värktabletter och värmefolie/nödfilt. Summa 210 gram.
För de vanligast förekommande skadorna och åkommorna under naturvistelse.

11. Extra kläder
Två par strumpor, kalsonger och undertröja (330), underställ av Merinoull (410) och bra regnkläder (740). Summa 1480 gram.
Varm och torr är två mycket viktiga komponenter för välbefinnande.

12. Kontor
Kartor, kompass, pennor och anteckningspapper (280) och litteratur i form av Arméns Handbok Överlevnad (480). Summa 760 gram.
Kontanter, viktiga kort och dokument bärs på kroppen (140).
I brist på kunskap och minnesförmåga kan böcker om sjukvård, ätliga vilda växter och allmän överlevnadskunskap få följa med.

4820+3020+60+2900+1756+972+220+210+1480+760=16198 gram.

Gramjakt och andra åtgärder
Den totala vikten som ska bäras på ryggen blir i detta fall 16,2 kg, vilket enligt mina önskemål är några kilogram för mycket. Det blev alltså läge för åtgärder och jag hade ju själv föreslagit några stycken sådana.

Träning: Kroppen ska tränas under 21 veckor fram till vandringen med yoga, badminton/löpning, styrketräning, massage och kortare provvandringar med packningen. Att gå till en särskild träningsplats, en speciell dag och tid passar inte mig, så jag försöker integrera träningen i vardagslivet och hemmet. Går till det mesta och tar trappor istället för hiss. Till mataffären går jag dit med böcker som ska postas och hem på omvägar med ryggsäcken full av mat, som då väger cirka 10 kg.

Minimering: Packningens vikt ska minskas genom att vissa föremål eller delar av föremål tas bort. Det är svårt att finna en sak som ger mycket så här är det talesättet ”många bäckar små ger en stor å” som gäller. Jag tog bort en gaffel (-28), bytte till en mindre tandkrämstub (-85), ersatte knivfodral med tejpad egg på reservkniven (-24), minskade sjukvårdssakerna (-6), halverade eldgallret (-64) och dagstidningarna (-98), tog bort del av tandborste samt tvålkopp (-16) och halverade mängden ståltråd (-16).
28+85+24+6+64+98+16+16=337 sköna gram mindre!

Nya inköp: Packningens vikt minskade också genom inköp som ersatte tyngre utrustning. Ett Primus TiLite gaskök med titangryta (250) ersatte mitt delvis hemgjorda gaskök (-140) och en ny lättare kompletterande ”storgryta” (80) medförde att ”snuskburken” togs bort (-440). En Leathermen Juice S2 ersatte ett tyngre och sämre multiverktyg från Asaklitt (-155). Ny pannlampa Black Diamond, Vigrant Orange sparade också en del (-80). Efter mycket forskande och letande lyckades jag hitta en sovsäck som hade alla de egenskaper jag önskade. Det blev en dunsovsäck Mountain hardwear Phantom 15 (940) och kompletterad med en innerpåse av siden (140) samt en Trekmates BivvyBag (290) fick jag en flexibel supersäck som dessutom sparade några gram jämfört med den gamla sovsäcken (-70).
140+440+155+80+70=885 grymma gram mindre!

Kommen så här långt med min packning tar jag nu en välbehövlig paus. Sätter upp ett vindskydd, bäddar med löv och ormbunkar, tänder en eld, gör mat och kokar kaffe.

Aktuell mätarställning: 16198-(337+885)=14976 gram

Har du som läser detta några synpunkter eller tips på hur jag ytterligare kan minska vikten och/eller förändra packningen så hör gärna av dig till min mejl: kosmotopia@gmail.com

Jan Gustafson-Berge

