Utsorteringen under november månad gick lättare än jag trodde. Genom att än en gång gå igenom mina två förråd, vinterstäda på Lövudden och genomsöka alla lådor och hyllor i lägenheten, lyckades jag nolla månaden. Målsättningen är att under året i genomsnitt ta bort ett nettoföremål varje dag ur mitt liv med syftet att få mera fysiskt utrymme och lätta på föremålens psykiska tyngd. Det är också en intressant och välbehövlig övning i att ifrågasätta alla de föremål man omger sig med – behövs de verkligen, och hur känns det egentligen att göra sig av med dem?

Från förra månaden hade jag med mig plus 7 poster. Den här månaden förde jag in 5 poster och förde ut 35 poster och ligger därför fortfarande på plus 7 poster, som jag med stor glädje bär med mig till årets sista månad. Minst 24 poster är kvar att sortera ut under december och jag önskar mig saker att äta och dricka till julklappar och födelsedagspresenter…

Införda saker
En paket A4-papper och färg till skrivaren
Brandvarnare till fritidshuset
Tandtråd
Kamin modell "Laxen" med rör
5 stora glasburkar

Utförda saker
En klämspot
2 tygkassar
10 CD-skivor
Tre egna diktsamlingar + diverse gamla papper
En maläten fårpäls
Ett jättestort överkasttäcke
2 slitna fogsvansar
En rens- och kuphacka
Ett stort paket färgpennor
3 dussin blyertspennor

3 paket tjocka grafitstift
2 askar pastellkritor
Fyra knivfodral
Backabergsmaterial (5 års dokumentation i 5 pärmar med text och bilder)
2 konstböcker
En skelett-ljusstake (sönderslagen)
En mellanstor sax
En staty – Ekstubbetrollet (50-års present)
Skridskoskydd av plast
En liten trälampa

Diverse gamla papper från barn- & ungdomstid
3,9 kg. spelkulor av glas
En mattallrik (sönderslagen)
4 st. dataspel
5 stora bitar svart möbelskinn
En liten machete med trähandtag
Tre par strumpor (bortom all räddning!)
Staty – Apelkrigaren
Liten glasvas
Eldosa + förlängningskabel (ojordade)

En virkad grytlapp
2 tygbitar
14 st. tjocka tuschpennor
Ett femtiotal A4-plastfickor
En liten teburk av dekorerad plåt

Jan Gustafson-Berge

