Den här månaden har varit som ett backigt landskap vad gäller utsortering av prylar. Först gick det lätt att komma fram till 20 saker, sedan hände ingenting och ingenting och ingenting och det var väldigt svårt att få syn på något onödigt. Först den sista dagen då jag tittat i källarförrådet, ett utomhusförråd och bland mina hantverkssaker med nya ögon dök det upp saker att sortera ut. Det trängde sig in 8 poster i mitt liv och det sorterades bort 40 poster så månaden gick faktiskt med två plus! Från förra månaden bär jag med mig 4 plus och nu ligger jag alltså på 6 plus. Som vanligt är ju målet under året att varje dag sortera bort ett nettoföremål, så tar jag in en sak måste två motsvarande bort. Ska det verkligen gå att sortera bort minst 92-6=86 föremål under resten av året!?

Införda föremål
Fruktpress (egen tillverkning)
4 st. droppringar till kajakpaddlar
Träd och buskar till fritidshuset
Färgpatron till skrivaren
Luftsolfångare, 140x75cm (egen tillverkning)
Vagnsbult, muttrar och brickor
Ett antal glasburkar för konservering
En stor trälåda till uteförvaring av grönsaker och konserver

Utförda föremål
3 CD-skivor
Vitrinskåp (gåva till yngsta sonen)
10 st. klädhängare av trä
Litet konstskåp (gåva till Gunnel i Göteborg)
En klädhängare av plast
2 små konservglas (burkar)
Skåp till Cia (60 års-present)
Låg brun bokhylla (1940-tal)
2 halvtrasiga trähyvlar
Diverse verktyg

En liten trälåda
Tvättklämmor av plast + 10 små trätvättklämmor
Badminton-rack (sönderspelat)
En djup tallrik (sönderslagen)
5 st. svarvjärn
En lockbettel + en äldre skruvmejsel
En mattkniv med böjt blad
5 st. stämjärn
Skumgummibitar
3 små glasburkar

En liten emaljerad burk med lock
En smal pärm med pappersinnehåll
Tidskriftssamlare
Trådrulle av plast till metalltråd
2 st. paket Erva-mate (grönt te) + silsked
vandringsstav av björk
1 struthätta
2 mjukisbyxor
5 undertröjor
3 tunikor

3 mantlar
En ljuskrona med hängande runtecken
Ett knippe plastad spiralfjäder för gardinupphängning
Ett litet städ av en bit järnvägsräls
2 gamla fogsvansar med trähandtag
En burk med fina pärlor av glas, mineral och ben
2 anteckningsböcker
Gasbinda
En påse med små skinnbitar
En bok om Indien med CD-skiva (Zent)

Jan Gustafson-Berge

