I mitt första inlägg om augusti månads köpstoppstema som är kemikalier i hemmet, angav jag som strategi fyra punkter. Dessa är insamling, undersökning, eliminering och alternativ. I alkemistisk anda blandar jag intuitivt i sökandet efter den vises sten. Jag redovisar dock sakerna vid fritidshuset och bostaden var för sig, för någon ordning i kaos får det vara.

Fritidshuset vid Lövudden
När vi köpte huset fanns det som tur var inte så mycket kvarlämnat. Det som fanns i kemikalieväg var mygggift i form av myggspiraler US622 och glykol i värmeledningssystemet till kökspannan. Myggmedlet skänker jag bort eller lämnar till insamlingsställe. Glykol kommer jag att fortsätta att fylla på en gång om året så att vattnet i elementrören inte ska frysa under vintern. Glykol är giftigt och mycket farligt att förtära och stör även processen i ett reningsverk om det hamnar i avloppet. Propylenglykol anses vara mindre giftigt än etylenglykol.

Kemikalier vid fritidshuset

Jag har fört till platsen följande kemiska produkter och ämnen:

För målning och impregnering använder jag Beckers kokt linolja och rå linolja från en mindre gårdsproducent, Lasol vit linoljefärg (linolja + lacknafta), Qvarnarps Balsamterpentin, Qvarnarps furutjära, Alfort & Cronholm järnvitriol (järnsulfat), torrpigment (ex. gul järnoxid), Beckers konstnärsoljefärg ”A” på tub, Rödfärg med linolja (Östgöta Färg AB) och Butionox plastfärg för inomhusbruk.

När det gäller målning och annan ytbehandling försöker jag undvika lacknafta som är en petroleumprodukt. Istället använder jag vegetabilisk balsamterpentin där jag behöver en förtunnare. Terpentin är en stark allergen och absolut inget att skvätta omkring med hur som helst. Penslar som använts vid målning med färg som innehåller linolja har jag under säsongen stående i en burk med linolja och en plastpåse över. Då torkar de inte och jag behöver inte rengöra dem så ofta. Vid rengöring använder jag linoljesåpa eller vanlig såpa. Ett något bättre alternativ ur miljö- och hälsosynpunkt till terpentin och lacknafta kan vara ett lösningsmedel baserat på citrusfrukter.

Till rengöring använder jag Qvarnarps linoljesåpa, Grumme gul såpa och diskmedel (Änglamark handdisk). Till klädtvätt använder jag ljummet vatten och ett avkok på såpnejlika. Ett tiotal exemplar av växten klipps ner i en gryta med vatten som får koka i 20 minuter. Växterna silas ifrån genom ett durkslag och vätskan hälls i tvättbaljan.

Övriga kemiska produkter består både av sådant som jag medvetet köpt men även sådant som följt med av bara farten vid köp av båt, uppackning av gamla diverselådor m.m. Det som finns för tillfället är sågkedjeolja (Bio Chain Oil från Partner/Flymo) till min elmotorsåg, Spectra hushållsolja, Putoline kullagerfett, lampolja (till fotogenlampa), CascoSpack LF, Casco Liquisole spackellim, Plastic padding Marine filler + härdare, textillim, Casco trälim, SWIX grundvalla för träskidor och Special SWIX skivax.

Att ha en plastbåt, speciellt av större dimension, medför en armé av farliga och ännu farligare produkter. Vi har köpt en liten roddbåt av plast (glasfiber limmad med flytande plast). Till denna följde en marine filler med härdare som kan användas för att fylla i sprickor och laga mindre hål i ytskiktet på båten. Större lagningar kan bara lagas med ett extremt farligt ämne som heter epoxy. Årtullsfästena på vår båt var dåliga och jag funderade länge på hur de skulle kunna lagas utan att använda epoxy. Med hjälp av eklist, vinklad aluminiumlist och ett antal skruv med mutter lyckades jag få till en både snygg och funktionell lagning, så nu är det ett kärt nöje att ro båten.

Bostaden i Linköping
För städning i vår lägenhet har vi just nu följande produkter: Änglamark WC-rent (Svanenmärkt), OCEAN allrent (Bra Miljöval), Gul och grön såpa och en sällan använd Fönsterputs. Sista flaskan (på bilden nedan) är en överlevare från när vi sålde produkter från ECOVER i vårt bostadsområde. Den används ibland vid stillsam handtvätt av kläder och som alternativ när såpan har tagit slut. Den allra mesta rengöringen kan troligen framöver utföras med hjälp av såpa.

Rengöringsmedel

För att tvätta och bleka fläckar på kläder och andra textilier använder vi Änglamark sköljmedel (Bra Miljöval), Änglamark kulörtvätt eller OCEAN tvättmedel (Svanen-märkt), OCEAN Oxi fläckspray samt Remol Blek- och fläckmedel (Bra Miljöval).

Tvättmedel och blekmedel

Eftersom jag delvis arbetar som hantverkare och konsthantverkare inom träområdet har jag en hel del produkter inom området målning och ytbehandling. T-röd använder jag inte längre. Den användes tidigare för att lösa vissa betspulver som inte löste sig så bra i bara vatten. Så T-röd får nu återgå till sin funktion som bränsle i våra spritkök. Två vattenbaserade lack och en lasyr ”Vårda” från IKEA används inte så ofta. Lacken i plåtburken och lasyren skänker jag till kollektivhusets snickeri. Rå och kokt linolja använder jag tillsammans med olika färgpigment när jag målar. För att någon gång åstadkomma en guldliknande yta har jag några småflaskor med guldbronspulver, både som torrt pulver och löst i terpentin och det ännu farligare ämnet Xylol (Xylen). Det torra pulvret kan lösas i vattenbaserat lack eller linolja och är därför ett bättre alternativ, än flaskan som innehåller Xylol, vilken jag kommer att lämna till insamling för miljöfarligt avfall. För att i
nfärga läderremmar och skärp har jag narvsvarta (brun och svart) där färgpigmentet är löst med farliga lösningsmedel. Jag kommer att använda upp det som finns kvar i flaskorna och sedan inte köpa mer av denna produkt.

Målning och ytbehandling

För limning använder jag trälim och ibland smältlim med värmepistol. Jag har också en tub med Kontaktlim som jag egentligen inte använder till något. Den har troligen inköpts för att laga något av plast eller skor som mina barn haft. Jag vill helst inte ha någon kontakt med detta lim, så det får också åka till insamlingscentralen. Fönsterkitt med krita och linolja samt väggspackel, som båda är harmlösa produkter, finns också i min samling.

Lim, spackel och kitt

Bland det övriga finns två förpackningar med putsmedel för metall, varav jag köpte den ena för över tjugo år sedan och den andra vet jag inte varför jag har. De skänks till kollektivhusets snickeri. Till min cykel har jag en CRC Bike Oil. Cykeln är bra men inte oljan. Mycket av oljan som tillförs maskiner, motorer och apparater av olika slag hamnar så småningom i vattnet och förs in i ekossystemen där det skadar vattenlevande djur. Jag skulle vilja hitta ett miljöskonsamt alternativ till petroleumbaserade oljor som jag använder till smörjning och när jag oljebryner verktygseggar. Kanske kan rapsolja eller olivolja fungera? Till brynen kan en härdande olja som linolja inte användas då den klistrar igen brynet. För att fetta in läder i olika sammanhang använder jag bara produkter med naturliga ingredienser (med undantag av vaselin i ett läderfett).

Olja, fett och övrigt

Som sammanfattning får jag nog säga att uttrycket ”har inte” passar bra för det mesta på min kemikaliesamling. Med denna undersökning har jag gått ett litet steg vidare genom att eliminera några produkter. Nästa steg blir att hitta ännu bättre produkter för tvätt och rengöring.

Jan Gustafson-Berge

