Slösande skönhet

Under maj månad har jag haft förmånen att tillbringa tre helger, sammanlagt 9 dagar, på Lövudden. Det har varit varmt på dagen, men fortfarande rörde sig termometern ner mot noll under vissa nätter. Den tredje helgen kom det efterlängtade regnet som tvättade rent, skärpte alla färger, fyllde på i vattentunnorna och vattnade de törstiga grönsakerna. De olika sorterna av körsbär och slånbuskarna tävlade om vem som kunde slösa mest med vita blomblad och trädgårdens jättestora bigarråträd fejkade snöstorm.

Vattentunnan fylls på snabbt

Vattenkar för stor och liten

Debut som båtförare
Vi hade turen att få köpa en begagnad roddbåt (Finnspeed) av några bekanta som bor i Skrickerum, en by några vikar bort på andra sidan av Vindommen. Så lastade med en nyinköpt elmotor av märket Minn Kota Endura 40, ett nyladdat fritidsbatteri och en flytväst körde vi med gasbilen till våra vänner och hälsade på i deras trivsamma hus. Båten kom i sjön och för första gången skulle jag köra en båt alldeles själv. Det var nervöst och motvind hela vägen. Vattenlandskapet stämde inte med kartan och jag trodde jag kört fel flera gånger. Men fram kom jag, eller rättare sagt, nästan ända fram. De sista 500 metrarna fick jag ro då batteriet hade slut på energi för att driva motorn. En och en halv timme i lättlastad båt, med full fart i motvind var vad mitt 60 ah fritidsbatteri klarade av och det var ganska bra gjort.

Potatisrännor med fin sand Potatisrännor med grästäckning

Lökrännor med fin sand Gul och röd sättlök

Grönsaksodlingen
Arbetet med odlingen har fortsatt. Efterhand som nya sorter ska i jorden gräver jag upp mer land enligt den sedvanliga proceduren. Grästorven skalas av, jorden vänds upp och ner och alla klumpar hackas sönder. Trädrötter, stenar och rotogräs rensas bort, fin sand och gödsel hämtas för att blandas med jorden som till sist luckras med kultivator och räfsas. För potatis och lök valde jag en annan enklare metod då jag inte orkar gräva upp så mycket land i år. V-formade diken av två storlekar grävdes ett spadtag ner i gräsmattan och det borttagna lades på ömse sidor om dikena. Sand och gödsel blandades ner och i detta sattes förgrodd potatis och sättlökar av gul och röd kulör. Ovanpå detta ströddes nyklippt gräs. Bönlandet ordnades också utan grävning. Redan i höstas täckte jag gräsmattan med kartong och ett tjockt lager med löv och annat organiskt material från trädgården. Ovanpå detta fyllde jag nu på med två rullebörar sand och dito välbrunnen kogödsel. Allt blandades väl och en upphöjd odlingsbädd formades. Tre ställningar av tipi-modell sattes fast i jorden och två sorters störbönor såddes. En av högtidsstunderna var att plantera den efterlängtade sparrisen (Gijnlim F.1) i den väl förberedda odlingsbädden. Så nu vajar fem stolta plymer av skira sparrisblad för vindarna.

Sparrisdike med välvd botten Plantorna utplacerade med utspridda rötter

Den färdiga sparrisbädden

Klätterställningar för störbönorna Fint täckmaterial till vitlöken

Gräsklippning
Vår elgräsklippare (Rotak 43) har fått kämpa rejält för att klippa de delar av tomten som ska vara behagligt gångbar gräsmatta. Vi har även klippt på ställen som inte varit klippta på ett tag så den roterande kniven har fått många hack av stenar och bitar av trasiga tegelpannor. Det blir till att ta loss den och slipa fram en ny vass egg. Det är riktigt kul att klippa gräs. Det blir fint med kontrasten mellan det klippta gräset och trädgårdens uppstickande stenar och mera vilda partier. Klipparen har uppsamlare och ger därför en riklig mängd med utmärkt täckmaterial.

Nässlor, ett brännande intresse

Hängande torkollor med brännässla Nässlorna kokas mjuka

Nässelskörd
På en igenväxande liten åkermark bredvid vår tomt har kulturnaturen ordnat till en liten permakultur där nässlor har spridit sig från den nu raserade ladugårdens gödselstack. Varför odla själv när det odlar sig själv!? Det är bara att bocka och tacka och ge sig ut att skörda. Erfarenheten utrustade mig med tjocka byxor, långärmad tröja, handskar, en sax och en papperskasse. Eftersom det fanns oändligt med nässlor kunde jag lyxa till mig och bara ta de sprödaste 2-3 översta bladparen. En del la jag på tork på en hängande trevånings torkolla. Resten kokte jag i 5-10 minuter, finhackade när det svalnat och fryste in i portionsförpackningar.

Ingång och säkring för gammal el i snickarboden Elektricitet, bra när det strömmar till

Ny och gammal elinstallation samsas bra Nytt och begagnat elmaterial

Kraft och upplysning
En helg var en vän från Skåne på besök. Han är, bland mycket annat, duktig på elektricitet och fiske. Vid ved- och snickarboden fanns rester av gammal el och även skapligt nydragen el på utsidan av huset med säkringsskåp, jordfelsbrytare och eluttag. Jag hade önskat el in i huset samt på utsidan där utomhuskök och ett hygienutrymme ska byggas till på husets ena långsida. Jag hade samlat på mig diverse begagnat elmaterial och även köpt en del nytt. Efter en hel dags arbete var allt klart och det finns nu belysning och eluttag på lämpliga ställen.

Den första fisken blev en gös! En stolt och nöjd båtägare

Första fisken
En dag ägnade vi åt fiske och jag fick lära mig några av grunderna för att fånga några av de fiskar som finns i Vindommen. Vi började kasta från bryggan och redan efter några kast med en spinnare fick jag napp och upp kom en gös! Jag kände mig verkligen välkommen till sjön efter denna lyckosamma början (för mig). Vi körde sedan båten nära land med låg fart och lät flytande wobblers släpa efter båten. Unga hangäddor högg flera gånger och vi hade fullt sjå med att få loss dem från krokarna och släppa tillbaka de som var för små. Två lite större gäddor fick göra gösen sällskap i vattenhinken. Det var verkligen härligt att tyst glida fram på vattnet och få ta del av fiskandets hemligheter.

Fisk fångad i sjön Vindommen Grillad aborre är enkelt och mycket gott

Den dagen avslutades med en god fiskmiddag. Gösen och en gädda lades i en oljad ugnsform och varvades med salt, peppar, en buljongtärning och lite vitt vin samt lök, purjolök, morot och tomat. Till detta kokade vi potatis. Dagen efter gick min vän längs stranden och kastade med en jigg och kom hem med två aborrar som grillades över glöd. Det var en högtidsstund att få äta denna goda fisk i sällskap med öl och hemgjord cider, i solnedgångens färgspel, lyssnande på eldens knastrande och fåglarnas läten.