Min undersökning av hygienprodukter har begränsat sig till de varumärken jag i nuläget använder. Det är produkter från The Body Shop, LUSH, Weleda, COOP Änglamark och Apoteket. Forskningen har skett på tre olika fronter: Den första var mejlfrågor som ni ser svar på här nedan. Den andra var besök i butik eller hos återförsäljare och det informationsmaterial som där fanns tillgängligt. Den tredje var besök på de olika företagens hemsidor på internet.

Mejlfrågor och svar
"Hej! Jag heter Jan Gustafson-Berge och har under 2009 ett KÖPSTOPP. Detta innebär att jag på olika sätt undersöker min konsumtion av varor och tjänster. Syftet är att minska konsumtionen och att den konsumtion som sker ska ske med ökande kvalité. Mitt köpstopp kan följas på min blogg: http://backaberg.blogsome.com, där det även finns ett köpstopps-manifest som närmare beskriver varför och hur. Varje månad tittar jag lite närmare på ett särskilt tema som under april månad är HYGIEN. Följande frågor som jag ber er att besvara har jag riktat till de företag/varumärken som jag för närvarande handlar produkter av. Dessa är The Body Shop, LUSH, Weleda, Änglamark och Apoteket. Jag önskar svar på mina frågor och inte bara en hänvisning till eventuellt förekommande informationsmaterial och sidor på internet.

1. Vad finns det kortfattat för skäl till att jag ska fortsätta att köpa era produkter.

2. Vad är ert syfte/era syften med er verksamhet och försäljningen av era produkter.

3. Vad har era produkter för relation till natur, miljö, naturresurser och energi.

4. Innehåller era produkter ämnen som är farliga eller skadliga för min hälsa. Vilka i så fall och hur arbetar ni för att ta bort dem.

5. Innebär era produkter i något led lidande för djur.

6. Bryr ni er om sådana saker som sociala, ekonomiska och demokratiska rättigheter och dess utveckling för era anställda och anställda i verksamheter som ni anlitar.

Tack för att ni tar er tid! MVH/Jan"

The Body Shop
"Hej igen! En lång, intensiv och inspirerande dag lider mot sitt slut och vad passar väl bättre då än att svara på ett antal frågor som engagerar och ligger varmt om hjärtat. För det gör dina frågor verkligen. Jag hoppas att nedanstående rader ska ge en bild av hur The Body Shop arbetar och tänker inom de aktuella områdena. Och om det är något som är oklart är du självklart välkommen att höra av dig igen.

1. Vad finns det kortfattat för skäl till att jag ska fortsätta att köpa era produkter. Genom att handla hos The Body Shop får du produkter som är bra för dig samtidigt som du bidrar till en bättre värld. Genom att handla hos oss stödjer du vårt arbete mot djurförsök, vårt arbete med rättvis handel, för mänskliga rättigheter, för miljö och för en bättre självkänsla hos människor.

2. Vad är ert syfte/era syften med er verksamhet och försäljningen av era produkter. När Anita Roddick startade The Body Shop (i Brighton 1976) uttalade hon följande: "Businesses have the power to do good." Detta har sedan starten varit en del av The Body Shops affärsidé och vi vill visa världen att det går alldeles utmärkt att bedriva affärer samtidigt som man tar ansvar för och bidrar aktivit till en positiv utveckling av den värld vi lever i. Vi vill erbjuda våra kunder fantastiska produkter som gör skillnad för fler än enbart den enskilda kunden. Våra produkter ska göra skillnad för djuren, för miljön och för människor över hela världen. The Body Shop har fem grundläggande värderingar som genomsyrar allt vi gör: Protect Our Planet, Defend Human Rights, Against Animal Testing, Support Community Trade, Activate Self Esteem.

3. Vad har era produkter för relation till natur, miljö, naturresurser och energi. The Body Shop är ett företag som arbetar mycket aktivt med miljö och natur. Här följer några av de saker vi gör inom ramen för vårt miljöengagemang.Vi vill minimera vår negativa påverkan på miljön och arbetar på att bli ett koldioxidneutralt företag. Vi uppmanar våra kunder att köpa tygpåsar som går att använda om och om igen. För de kunder som inte vill det erbjuder vi en papperspåse av 100% återvunnet material, som givetvis går att återvinna igen. Vi har flaskor gjorda av 100% återvunnet material. Träet vi använder i våra butiksinredningar, i våra ögon- och läppennor och i merparten av våra accessoarer gjorda av trä är FSC-märkt. Våra butiker arbetar efter något som heter Green Store Guide som är ett verktyg som hjälper varje butik att minimera sin energiförbrukning samt att återvinna och återanvända så mycket som möjligt. Vi försöker få in så mycket ekologiska ingredienser som möjligt. Palmoljan i våra tvålar kommer från en ekologisk leverantör i Colombia och är ansvarsfullt framtagen med hänsyn till miljö, människor och djur. Ingen regnskog skövlas för att vi ska få fram palmoljan vi använder.

4. Innehåller era produkter ämnen som är farliga eller skadliga för min hälsa. Vilka i så fall och hur arbetar ni för att ta bort dem. Vi skulle aldrig sälja produkter som är skadliga för våra kunder. Våra kunders säkerhet är A och O. Vi har inte helt naturliga produkter och använder med andra ord en del kemikalier. Vi har väldigt hårda riktlinjer för vad som får användas och i vilka mängder och under årens lopp har vi fasat ut en mängd olika kemikalier. En del av våra kunder vill undvika parabener, ett tillsatt konserveringsmedel, och vi erbjuder därför en rad olika produkter som är fria från parabener. Exempel på dessa är Aloe-serien, Peppermint, delar av For Men Maca Root, Coconut-serien och Wild Cherry. Vi arbetar hårt på att ännu fler serier ska bli fria från parabener.

5. Innebär era produkter i något led lidande för djur. Nej! Vår policy är vädligt tydlig. Vi testar varken ingredienser eller produkter på djur och vi tillåter inga underleverantörer att göra det heller. När det gäller ingredienser med animaliskt ursprung har vi också en väldigt tydlig policy. De enda ingredienser med animaliskt ursprung som man kan hitta i våra produkter är sådana där vi kan garantera att inga djur kommer till skada eller blir lidande i samband med utvinnandet av ingrediensen. För närvarande förekommer fem ingredienser med animaliskt ursprung och det är honung, bivax (både honung och bivax kommer från vilda bin), lanolin, shellac och mjölkprotein. För de kunder som vill undvika dessa ingredienser kan vår butikspersonal hjälpa till att hitta rätt produkter.

6. Bryr ni er om sådana saker som sociala, ekonomiska och demokratiska rättigheter och dess utveck
ling för era anställda och anställda i verksamheter som ni anlitar. Ja! Mänskliga rättigheter är en viktig grundläggande värdering för oss och det gäller självklart hela den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna. Inte bara utvalda delar. Vi har väldigt tydliga riktlinjer när det gäller detta i relation till t ex anställningsförhållanden, leverantörer, etablering på nya marknader etc. Vi jobbar också aktivt med dessa frågor inom ramen för vårt program för rättvis handel, Community Trade. Förutom en schyst, regelbunden och långsiktig lön under schysta arbetsförhållanden för de männsikor som är involverade i Community Trade-programmet så gör vi också investeringar i olika sociala projekt. Det kan handla om allt från att bygga skolor, vattenanläggningar, hiv/aids-kliniker, anordna utbildningar i ekologisk odling, införskaffa skolmaterial etc. Leverantörerna, eller experterna som föredrar att kalla dem, är ofta kooperativ där många människor med samma intressen gått samman. Vi har idag ca 25 olika projekt i över 20 länder. Totalt är det ca 25 000 människor som drar nytta av vårt Community Trade-program. Och vi får fantastiska ingredienser tack vare detta program, ingredienser som t ex aloe vera från Guatemala, kakaosmör från Ghana, ekologisk sojaolja från Brasilien och shiasmör från Ghana.

Stort tack för att du hörde av dig. Om det är något mer jag kan göra är du varmt välkommen att höra av dig igen. Lycka till med projekt "Köpstopp".
Vänliga hälsningar Maria Ros Jernberg The Body Shop"

Weleda
”Hej Jan! Se svar på dina frågor nedan. Du är alltid välkommen att kontakta mig igen om det dyker upp några andra funderingar.

1. Vad finns det kortfattat för skäl till att jag ska fortsätta att köpa era produkter. Weleda använder sig enbart av helt naturliga ingredienser, företrädesvis ekologiskt och biodynamiskt odlade växter dvs det finns inget syntetiskt i som tex parabener, syntetiska doft eller färgämnen. Vi använder oss dessutom enbart av kallpressade vegetabiliska oljor i våra produkter (jämfört med tex mineraloljor som annars är vanligt förekommande i hudvårdsprodukter). Weleda arbetar också med fair trade projekt runt om i världen för att stödja samhällen och hjälpa bönder till en långsiktig ekonomisk inkomst och att övergå till ekologiska odlingsmetoder. Använder du Weleda så hjälper du din hud till en bättre hälsa samtidigt som du värnar om både människa, djur och natur.

2. Vad är ert syfte/era syften med er verksamhet och försäljningen av era produkter. Vårt syfte är att hjälpa varje människa att uppnå välbefinnande och hjälpa huden att hitta sin egna naturliga balans och bibehålla den, oavsett ålder och hudtyp. Vårt mål är att göra detta på ett så naturlig och skonsamt sätt som möjligt, med ingredienser som lätt tas upp av huden och som ger huden extra näring och skydd. Med råvaror som också på ett naturligt sätt bryts ned igen i naturen. Därför används alltid kallpressade vegetabiliska oljor som innehåller för huden viktiga fettsyror, vitaminer och antioxidanter. De bryts dessutom ned i naturen. Vårt mål är också att finnas på många försäljningskanaler så att alla människor på ett lätt och enkelt sätt kan köpa bra naturliga produkter, dessutom till en överkomlig peng.

3. Vad har era produkter för relation till natur, miljö, naturresurser och energi. Våra kärnvärden och hela affärsidé bygger på att producera produkter som är bra för huden liksom för djur och natur. Weleda – i samklang med människa och natur. Vi arbetar alltid efter att göra minsta möjliga påverkan på miljön.

4. Innehåller era produkter ämnen som är farliga eller skadliga för min hälsa. Vilka i så fall och hur arbetar ni för att ta bort dem. Nej.

5. Innebär era produkter i något led lidande för djur. Vi har aldrig testat våra hudvårdsprodukter på djur, varken enskilda ingredienser eller slutprodukt.

6. Bryr ni er om sådana saker som sociala, ekonomiska och demokratiska rättigheter och dess utveckling för era anställda och anställda i verksamheter som ni anlitar. Ja. Weleda är ett företag som arbetar med fair trade projekt i olika länder, där vi har långsiktiga kontrakt med bönder, liksom hjälper dem att gå över till ekologiska odlingsmetoder.

Med vänliga hälsningar Maria Bichel Product Manager WELEDA AB”

COOP Änglamark
"Hej och tack för ditt brev. Vi kommer att ta hand om ditt ärende så snart vi kan. Vid kontakt med oss var god uppge ditt ärendenummer 269940"

Apoteket
"Hej! Din fråga är vidarebefordrad till vår marknadsavdelning, så du får avvakta svaret från dem. Med vänlig hälsning Cecilia Apoteket Kundcentrum"

LUSH
"Hej Jan, Ditt e-mail har vidarebefordrats till rätt ställe men de har förmodligen ej hunnit svara dig. Kan väl säga så mycket att vi gör allt för att våra produkter ej ska drabba något djur. Det är en av våra starkaste policyn, att allt är ej djurtestat i alla led och ej drabbar djuren på något sätt. Vi jobbar mycket med rättviseprojekt runt om i världen, alla våra råvaror checkas och följs upp (hänvisar, som du ej ville, men som skulle ta så mycket tid att berätta om, till lush engelska hemsida http://www.lush.co.uk). Lush försöker att ha så mycket naturliga ämnen som möjligt i sina produkter, och detta arbete fortskrider hela tiden, då det provas alternativ regelbundet. Miljö är viktigt för oss, därav så många produkter utan förpackning (schampokakor som motsvarar ca 3 flaskor med schampo). I princip är alla de frågor du ställer sådant som är väldigt viktigt för Lush. Lush bedriver för närvarande ett projekt med en afrikansk liten by som har som enda inkomstkälla att tillverka sheasmör, där vi har utvecklat deras arbetssätt, att även männen arbetar och vårt krav var att barnen ej skulle arbeta utan få möjlighet till skolgång. Om detta genomfördes skulle Lush betala mer för sin råvara sheasmör och hjälpa till med viss maskinell utrustning och utbildning. Detta är nu fungerande, de får mer betalt för sitt jobb och barnen går i skola. Detta är bara ett av exemplen på hur vi jobbar…. Hälsningar Lush"

Rent här och skitigt där
Det finns så många produkter inom detta område, inte minst när vi vandrar in på kosmetikans och skönhetsprodukternas förgiftade mark. Kosmetika och även många hygienprodukter ger verkligen det sjuka i vår tid ett ansikte. På ytan ska det se fint, vackert, rent, slätt, glatt, ungt och friskt ut, men v
änder vi masken ut och in visas en annan verklighet upp. Där den kosmetiska skönheten kommer in där kommer Odjuret ut på andra sidan i form av djurförsök, miljöförstöring, resursslöseri och ohälsa för din egen kropp.

De varumärken och produkter jag har undersökt har alla sin egen profil.
Apoteket ska hålla en objektiv och officiell stil. De betonar det medicinska och hälsoaspekter. Jag hittade faktiskt ingenting direkt om deras miljöarbete på hemsidan.(http://www4.apoteket.se/privatpersoner/Sidor/start.aspx)
The Body Shop är sagan om den driftiga kvinnan som vill göra justa affärer. Nyligen såldes företaget till det mycket stora företaget L´Oréal som säljer allt som går att sälja inom området. En tillhörighet som gör mig tveksam till att handla produkter där framöver. (http://www.loreal.com/_en/_ww/index.aspx)
En titt på styrelsen fick mig att undra: Är detta mina kompisar? (http://www.loreal.com/_en/_ww/html/our-company/organization/management.aspx)
LUSH lägger sin tonvikt på frånvaron av djurförsök, vegetabiliska ingredienser, hantverksmässig produktion och att minska förpackningarna. På deras hemsida hittade jag några bra och roliga filmer om det som kan kallas "överförpackning".
(http://www.lushusa.com/about/)
(http://www.lushusa.com/about/protecting-our-planet/index.html)
COOP Änglamark erbjuder ett brett sortiment av ekologiska, rättvisemärkta samt miljö- och allergianpassade varor. De har satsat på att få bort parfym, andra skadliga ingredienser och håller en låg profil när det gäller reklam och förpackningarnas utseende. (http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=254&sSideNavn=EVM+-+%C4nglamark)
(http://www.svanen.nu/)
(http://www.astmaoallergiforbundet.se/)
Weleda slutligen har sitt urpsrung i den andliga filosofi som skapades av Rudolf Steiner. De kan kallas för pionjärer då de tidigt startade produktion av bl.a. hygien- och hälsoprodukter med miljö- och hälsoaspekter och de drivs av en idé och en vision. Innehållet i produkterna är genomtänkt utifrån denna filosofi som kallas antroposofi och de är ekologiskt framtaga med ett naturligt ursprung.
(http://www.weleda.se/)

Jag kommer framledes att handla mina hygienprodukter framförallt från LUSH och Weleda.

Jan Gustafson-Berge

Annonser