Jag är med stor sannolikhet ingen större konsument av produkter inom området hygien, hälsovård och skönhet. Förhoppningsvis innebär inte detta att jag är ohygienisk, ohälsosam och utan skönhet! Det finns inte mycket att sluta konsumera, så min målsättning får bli att minska mängden av det jag använder samt att öka dess kvalité.

Mina hygienprodukter
Jag har delat upp de produkter och föremål jag invänder i fem kategorier:
Den första är tänder och innehåller tandkräm, tandborste, tandtråd och tandpetare (kniv). En tjänst kopplat till tänderna som jag använder är tandläkaren. När mina köpta tandpetare tog slut förstod jag att en utbildad slöjdlärare kan göra sina egna. Det finns mycket inom det här området som är baserat på olja, dvs. plastprodukter. Både produkten i sig men framförallt förpackningarna är av plast.

Byte av tandkrämsmärke pågår Kort hår är lättskött

Den andra är hår och naglar och där finns en strömdriven trimmer, frisörsax, nagelsax och schampo. En tjänst kopplat till detta skulle kunna vara frisör och nagelvård, men mitt senaste besök hos en frisör gjordes när jag var 17 år och naglarna sköter jag själv.
Den tredje heter kroppen och innehåller flytande tvål och en kombinationsprodukt som är tvål, schampo och badskum i ett. Tjänsten kopplat till detta skulle vara badinrättningar, vilka jag ytterst sällan besöker numera.

Märkestest Hemgjort och köpt

Den fjärde handlar specifikt om huden och består av mjukgörande kräm (används framförallt till en gammal sårskada som kliar ibland), ringblomssalva för torra händer (grävande i jorden och virkeshantering torkar verkligen ut händerna), en nål för att ta stickor ur händerna, tigerbalsam och massageolja. Jag har kronisk värk och spänningar i axlarna så här brukar jag en tjänst i form av massage.
Den femte heter rätt och slätt övrigt och där finns handdukar och toalettpapper. Hit kan också för helhetens skull nämnas sådant som 2 stycken vattentoaletter och vaskar med rinnande kallt och varmt vatten, badkar och dusch. Vid vårt fritidshus har vi utedass och vask med rinnande kallt brunnsvatten. I staden där jag bor är mitt hygienarbete alltså beroende av en omfattande infrastruktur med avloppsledningar, vattenrening och slamhantering.

Färgat och oblekt

Bruket av dessa produkter kan anses ha fyra syften för mig:
Produkterna ska ha en funktion, dvs. tandkrämen ska skydda tänderna mot exempelvis karies och saxen ska kunna klippa av håret på ett bra sätt. En sidofunktion som nästan alltid följer med föremål är att vissa produkter inom detta område för en del tillför sådant som status, identitetsskapande och drömuppfyllelse (exempelvis vissa varumärken inom parfym och kosmetik). För min del visar mina produktval att jag är en ”miljökille” och det ger identitet, drömuppfyllelse och kanske status inom vissa grupper av människor.
Produkterna ska vara åtminstone oskadliga för, men helst också öka, min egen hälsa.
Produkterna ska vara skonsamma mot naturmiljön.
Produkterna ska inte grunda sig i plågsam djurhantering.

Det är inte helt enkelt att själv skaffa sig kunskap om alla dessa egenskaper hos produkterna. Det blir till att gå till andra kunskapskällor. Producenterna själva ger mer eller mindre innehållsrik information, men den måste man (oavsett producent), alltid ta med en klick flytande tvål. Jag kommer framöver att skriva en separat text om de producenter jag huvudsakligen köper hygienprodukter av och då behandla hur de beskriver sig själv och sitt sortiment.

Några informationsrika källor inom detta område är:

http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/ Detta är en del av Svenska Naturskyddsföreningens hemsida och under fliken ”Våra råd och tips” kan du läsa om ”Hygien och hälsa”. Under fliken ”Bra miljöval” finns information om ”Kemiska produkter”. Naturskyddsföreningen står bakom miljömärkningen ”Bra Miljöval” och på sidan kan du få information om kriterier och de produkter som finns inom olika områden.

http://www.djurensratt.se/portal/page?_pageid=33,8384265&_dad=portal&_schema=PORTAL Detta är en del av hemsidan för organisationen Djurens Rätt. Här kan du läsa om olika sorters djurförsök och där finns också en lista med icke-djurtestade kosmetika och hygienprodukter.

http://www.shenet.se/index.html På denna sida, som jag ofta själv återkommer till, finns fyllig information om olika naturliga ämnen som bl.a. kan användas för de som vill tillverka sina egna hygienprodukter.

Jan Gustafson-Berge

