Den här månadens prylflöde präglas av en särskild aktivitet. Jag har börjat röja systematiskt i ett förråd jag disponerar tillsammans med några grannar. När jag tvingades lämna gården Backaberg här i Linköping satte jag upp hyllor längs väggarna och fyllde förrådet med användbara saker därifrån. Nu har jag gått igenom en stor del av verktygen som skickats vidare i tre riktningar. Några behåller jag hemma, de flesta ska få åka ut till mitt fritidshus Lövudden och resten ska säljas eller skänkas bort framöver.
Som du ser är jag fortfarande generös och buntar ihop flera föremål till en post, t.ex. så blir 12 stycken tänger till en post och inte tolv. Å andra sidan blir 4 rullar packtejp också till en post.

Införda föremål
4 rullar packtejp (till mitt antikvariat)
1 stor rulle brunt omslagspapper (till mitt antikvariat)
1 påse såjord
Ett 10-pack kökssvampar att diska och städa med
Begagnad kanalplast till luftsolfångare och drivbänkar (gåva från kommunens växthus)
1 fyrkantig stock som är 1,5 meter lång (upphittad på marken)
2 minidrivhus (tillverkade av återbrukat virke)
En egensydd tygkasse av återbrukat tyg
Ett par konsolhållare till hylla av Sparring-typ (från Återbruket)
Ny hårddisk till min dator (den gamla hade kluster-fel)
4 stycken begagnade datorfläktar från källsorteringsrummet (till luftsolfångare)

Utförda föremål
6 lampsladdskit (byteshandel)
1 elkabel
4 färgade glödlampor
3 CD-skivor
Gammalt ok av trä
En påse små tvättklämmor av trä
Ett mindre gäng rundstavar och lister
Gammal träspade
En träskiva och två bitar torkat syrenvirke
En gammal trälåda med halvförtäckt zinkning

Handverktyg från Backaberg Alla tiders skruvmejslar

12 stycken tänger
4 skiftnycklar, 20 fasta nycklar och 19 insexnycklar
En tryckrulle
12 saxar
2 färgskrapor
Ett set med elektrisk skruvdragare och bits
4 små sågar
En SKIL elektrisk borrmaskin med sliten chuck
5 knivar och en indisk skära
2 spackelspadar

9 flaskor glitternagellack (byteshandel)
20 vattenfärgspuckar
1 burk plasttandpetare
13 stycken diverse verktyg
En konsttumstock (byteshandel)
11 sylämnen av kapade fondue-pinnar
26 skruvmejslar
11 hammare
7 special- och diverseverktyg
Två filar

Samling med lite äldre verktyg De utsorterade verktygen

4 stycken navare
2 gamla tvingar av trä
En slägga med trasigt skaft
17 sågfilar
5 trärubankar
3 ställningssågar av trä
3 små trälådor
En rundstav och en lång stav av ett träd
7 stycken tovade tulpaner
Ett klockspel

Tre hängande skulpturer hopsatta av benbitar
två ihopfällbara trädgårdsbord

Under månaden har elva poster förts in, varav 5 var nyinköp. Samtidigt har 42 poster förts ut. Då det är 31 dagar i mars blir slutsumman 6 plus. Ackumulerat för årets tre månader ligger jag nu på 23 plus.

Jan Gustafson-Berge

