Förutom att odling i sig kan ses som ett separat hantverk, skapar odlingen även behov av ett annat hantverk, nämligen det lilla snickeriet. Detta snickeri rör sig i storlek mellan slöjd och byggnadssnickeri och kan omfatta så olika föremål som en såpinne och ett växthus.

I år medverkar jag i odlingsverksamhet på tre olika platser. Till min lägenhet hör en uteplats där jag odlar kryddväxter, tomater i hinkar, björnbär och blommor. Min kurs ”Årskursen” odlar tillsammans med FOBO på ett ställe, några stenkast från min bostad, som heter Naturcentrum och så startar jag en odling vid mitt nya fritidshus.

På väg från förstörelse till förförelse

Halva förra året byggdes hela vårt hus om, så vi var tillfälligt evakuerade och min tidigare uteplats förstördes. I veckan har jag i takt med solens värmande strålar påbörjat arbetet att återställa och göra om den efter våra nuvarande behov. Uteplatsen ligger mycket gynnsamt placerad i en hörna mellan två huskroppar och har sol under sommaren mellan 7-16. Jorden värms fort upp och den 16/3 gjordes en såbädd i ordning där majrova, plocksallat, rädisa och rucola såddes. Runt såbädden finns kanter av trä och tegelsten och ovanpå detta la jag en långsmal skiva med kanalplast som jag fått gratis vid kommunens växthus i Trädgårdsföreningen.

Kasserade skivor av kanalplast Drivbänken för chili med tomathinkar mot väggen

Längst in i hörnet utvidgade jag en tidigare påbörjad stensatt solhörna, så att två mindre stolar och ett litet bord kan få plats där. Hela hörnan är till 100% ett exempel på återbruk. Stolar och bord är containerfynd, där stolarna i år ska målas lite färggladare med linoljefärg. Cementplattorna har hittats på marken på olika ställen i mitt bostadsområde. Kantbrädorna är s.k. spillvirke från en byggarbetsplats.

Vinter ute och sommar inne Solfångarplatsen

I år är det fler plantor än vanligt som ska drivas upp. Tillsammans med min yngste son ska jag odla chili. I förra veckan sådde vi frön av chili och körsbärstomater i ett gammalt minidrivhus av plast där locket börjar falla sönder. Istället för att köpa ytterligare två nya minidrivhus tillverkade jag sådana av trä. Materialet i form av ribbor kom från en botten till en säng samt några bitar masonit och plywood från husets snickeri.

Träribbor och några skivor Materialet uppsågat

Verktygen som brukades Lite ved på köpet

Konstruktionen av minidrivhusen innehöll flera exempel på enkelt snickeri i en självförsörjande och köpstoppande anda. Materialet i sig var återbrukat. Existerande mått på materialet fick bestämma höjden på kanter och storlek på den övre delen som ska kläs med återbrukad plast. Ett sådant hantverkande minimerar behövlig arbetsinsats samt åtgång på energi och resurser.

De färdiga minidrivhusen

 

Tomatplantor strävar mot ljuset

En odling kan också innehålla följande snickeri- och slöjdarbeten: markeringspinnar, växtstöd, renovering av trädelar till redskap, sittbänkar, stolar, bord, kantbrädor, odlingsbehållare, staket, grindar, spaljéer, redskapslådor, trädgårdsskjul, drivbänkar, växthus, portaler osv.

Jan Gustafson-Berge

